مولتی ویتامین کودکان

blog

کودکان از 6 ماهگی به بعد برای جلوگیری از کم خونی و اختلال در رشد نیاز به مصرف مولتی ویتامین دارند. به همین دلیل شرکت‌های دارویی انواع قطره و شربت مولتی ویتامین کودکان را با ترکیبات خاص سازگار با بدن آن‌ها تهیه کرده‌اند.

ضرورت استفاده از قطره و شربت مولتی ویتامین برای کودکان چیست؟

سال‌های اول زندگی کودک جزو مهم‌ترین سال‌های زندگی او محسوب می‌شود، زیرا بخش عظیمی از رشد ذهنی و جسمی هر فرد در دوران کودکی تکمیل می‌شود. در واقع می‌توان گفت میزان سلامتی ما در بزرگسالی تا حد زیادی به کیفیت تغذیه در دوران کودکی ما باز می‌گردد. به همین دلیل هم پزشکان تاکید زیادی روی تغذیه‌ی سالم و کمک گرفتن از شربت مولتی ویتامین کودک دارند.

استفاده از شربت تقویتی کودکان در کنار یک برنامه‌ی غذایی خوب می‌تواند در بهبود رشد ذهنی، افزایش قد، افزایش تراکم استخوان‌، تقویت سیستم ایمنی و به طور کلی افزایش سلامت جسمی فرزند شما مؤثر باشد.

نکات مهم برای خرید بهترین قطره و شربت مولتی ویتامین کودکان چیست؟

انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای کودکان یکی از دغدغه‌های والدین است. بعضی از والدین شربت مولتی ویتامین خارجی را برای فرزند خود انتخاب می‌کنند و برخی دیگر شربت مولتی ویتامین ایرانی را گزینه بهتری می‌دانند. نکته مهم در انتخاب بهترین مکمل مولتی ویتامین برای کودک، توجه به نیازهای او است که می‌بایست با کمک پزشک تشخیص داده شود.

 

برای سهولت در انتخاب از بین بهترین برندهای مولتی ویتامین کودک، در ادامه چند فاکتور مهم را به شما معرفی می‌کنیم. با در نظر گرفتن این فاکتورهای مهم در هنگام خرید می‌توانید بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان را برای فرزند خود انتخاب کنید:

  • ریزمغذی‌های مورد نیاز کودک

همانطور که گفتیم، توجه به نیازها و کمبودهای تغذیه‌ای بدن کودک، یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب یک مولتی ویتامین کودک خوب است. بنابراین قبل از خرید، حتماً در این باره با پزشک اطفال مشورت کنید و هنگام خرید هم برچسب مولتی ویتامین را چک کنید. به عنوان مثال اگر کودک شما دچار کمبود ویتامین D و آهن باشد، بهترین مولتی ویتامین کودک برای او، محصولی است که در کنار آهن، زینک، ویتامین D و کلسیم نیز دارد.

  • سن کودک و دوز مورد نیاز هر ریزمغذی

برای خرید قرص یا شربت مولتی ویتامین کودکان، سن هم مهم است. در واقع سن فرزند شما تعیین می‌کند که روزانه چه مقدار از هر ریزمغذی نیاز دارد. داروهای مکمل مولتی ویتامین برای برای گروه‌های سنی مختلف طراحی و تولید می شود.
برخی از این محصولات مناسب نوزادان، برخی مناسب کودکان و برخی مناسب نوجوانان است. پس قبل از اقدام به خرید قرص یا شربت مولتی ویتامین، حتماً سن فرزند خود را به دکتر داروساز داروخانه اعلام کنید تا محصول مناسب فرزند شما را در اختیارتان قرار دهد.

بیشتر نیازهای بدن نوزاد تا 6 ماهگی از طریق شیر مادر تأمین می‌شود (البته در بیشتر موارد مصرف قطره ویتامین آ+د برای نوزادان تجویز می شود). از 6 ماهگی به بعد که غذای مکمل وارد برنامه غذایی نوزاد می‌شود، معمولاً استفاده از مولتی ویتامین برای نوزادان را توصیه می‌کنند. اما برای نوزادان نمی‌توان از شربت یا پاستیل مولتی ویتامین استفاده کرد. به همین دلیل بهترین مولتی ویتامین برای کودکان زیر دو سال، قطره مولتی ویتامین است.

  • کیفیت مولتی ویتامین کودکان

با توجه به حساسیت بدن کودکان، در هنگام انتخاب مکمل مولتی ویتامین خوب برای آن‌ها باید دقت بیشتری داشته باشیم. مسلماً محصولی که انتخاب می‌کنیم باید مرغوبیت و کیفیت بالایی داشته باشد؛ اما از کجا و چطور این معیار را برای محصولات مختلف بسنجیم؟

راه اول و ساده‌تر، توجه به اعتبار و سابقه‌ی برند مولتی ویتامین کودک است، محصولاتی که شناخته شده هستند، امتحان خود را قبلاً پس داده‌اند و با اطمینان بیشتری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. راه دیگر این است که به تاییدیه‌های سلامت دارو و بسته‌بندی آن دقت کنیم. معمولاً مولتی ویتامین‌های با کیفیت توسط آزمایشگاه‌های معتبر دنیا آزمایش می‌شوند. اگر محصولی برچسب تائیدیه از سازمان‌های USDA Organic، Non-GMO، NSF یا ConsumerLab را داشت، یعنی کیفیت بالایی دارد.

  • مواد تشکیل دهنده‌ی مولتی ویتامین کودکان

منظور ما از توجه به مواد تشکیل دهنده، در واقع توجه به مواد جانبی به کار رفته در مولتی ویتامین کودکان است. در بسیاری از محصولات به خصوص شربت مولتی ویتامین کودکان، از شیرین‌کننده استفاده می‌شود. دقت کنید که این شیرین‌کننده از چه نوع قندی (شکر نیشکر، عسل و غیره) تشکیل شده است

در اکثر موارد مولتی ویتامین کودک با شیرین‌کننده‌های مصنوعی تولید می‌شود. به طور کلی شیرین‌کننده‌های مصنوعی بر طبیعی ارجحیت دارند، چرا که عوارضی مانند پوسیدگی دندان و بالا رفتن قند خون با آن‌ها روی نمی‌دهد.

  • سهولت در مصرف

اینکه کودک شما چه نوع دارویی را ترجیح می‌دهد مهم است. زیرا هر چقدر هم در انتخاب بهترین مولتی ویتامین کودک حساسیت به خرج دهید، اگر در نهایت مصرف آن برای فرزندتان راحت نباشد، فایده‌ای ندارد. از آنجا که مکمل‌های مولتی ویتامین برای کودکان در اشکال دارویی متنوع (قرص جویدنی، شربت، پاستیل، پودر، قطره، قرص جوشان) تولید می‌شود، دست شما برای انتخاب باز است. از میان این گزینه‌ها معمولاً پاستیل و شربت مولتی ویتامین طرفدار بیشتری در بین کودکان دارد. بنابراین بهترین مولتی ویتامین برای کودکان، محصولی است که بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

 

انواع مولتی ویتامین کودکان کدام است؟

مولتی ویتامین‌ها از نظر ترکیبات تشکیل‌دهنده، شکل دارویی و قیمت به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از این مکمل‌ها تنها یک یا چند ویتامین دارند و برخی دیگر حاوی مواد معدنی چون آهن بوده و اصطلاحاً مولتی ویتامین مینرال نامیده می‌شوند. در ادامه چند مورد از پر استفاده ترین انواع مولتی ویتامین کودک را به شما معرفی می‌کنیم:

شربت مولتی ویتامین کودکان و قطره مولتی ویتامین برای نوزادان

شربت مولتی ویتامین برای کودکان استفاده‌ی بسیار آسانی دارد. از آنجا که بیشتر کودکان در سنین نوزادی هم از قطره مولتی ویتامین استفاده می‌کردند، معمولاً با شربت راحت‌تر هستند و مقاومت کمتری نسبت به این شکل دارویی دارند. علاوه بر این، معمولاً اکثر برندها، در ترکیبات شربت مولتی ویتامین برای کودکان، از طعم دهنده‌های مورد علاقه‌ی کودکان (شکلاتی، پرتقالی، عسلی و...) استفاده می‌کنند.

پاستیل مولتی ویتامین مخصوص کودکان

پاستیل یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌ی کودکان است. به همین دلیل هم شرکت‌های دارویی متعددی، پاستیل مولتی ویتامین برای کودکان تولید می‌کنند. این محصولات به دلیل شکل جذابی که دارند، مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرند. البته والدین باید بدانند که مصرف زیاد پاستیل مولتی ویتامین نه تنها به دندان‌های کودک آسیب می زند، بلکه ممکن است باعث ایجاد مسمومیت ناشی از سوء مصرف ویتامین‌ها شود.

قرص جوشان مولتی ویتامین کودکان

بهترین قرص مولتی ویتامین برای کودکان، قرص جوشان است. زیرا بسیاری از کودکان قادر به بلع قرص نیستند و قرص جویدنی هم ممکن است برای آنها خوشایند نباشد. همچنین، قرص جوشان مولتی ویتامین برای کودکانی که با مصرف سایر انواع مولتی ویتامین‌ دچار مشکلات گوارشی می‌شوند، انتخاب بهتری است.

بهترین شربت مولتی ویتامین برای کودکان چیست؟

بهترین شربت مولتی ویتامین برای کودکان شربتی است که با توجه به نیازهای کودک و با کمک پزشک انتخاب شده باشد. شما می‌توانید از بین برندهای ایرانی و خارج مورد تایید سازمان غذا و دارو، بهترین شربت مولتی ویتامین برای کودک خود را انتخاب کنید.

استفاده از مولتی ویتامین برای کودکان چه ضرورتی دارد؟

استفاده از یک مولتی ویتامین مناسب در کنار یک برنامه‌ی غذایی خوب می‌تواند در بهبود رشد ذهنی، افزایش قد، افزایش تراکم استخوان‌، تقویت سیستم ایمنی و به طور کلی افزایش سلامت جسمی فرزند شما مؤثر باشد.

هنگام خرید مولتی ویتامین برای کودک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

کمبودهای تغذیه‌ای بدن کودک، سن کودک، کیفیت مولتی ویتامین و مواد تشکیل دهنده‌ی مولتی ویتامین از جمله مهم‌ترین مواردی است که هنگام خرید یک مولتی‌ویتامین برای کودک باید به آن توجه کنید.

 

 

مقالات مرتبط

مهمترین علائم کم خونی کدام است؟

۱۴۰۱/۰۲/۰۵

مهمترین علائم کم خونی کدام است؟

عوارض کم خونی و مهم ترین علائم آن

مدیر سیستم
مولتی ویتامین کودکان

۱۴۰۱/۰۲/۲۶

مولتی ویتامین کودکان

ضرورت استفاده از مولتی ویتامین ها برای کودکان و نکات مهم خرید بهترین قطره و شربت مولتی ویتامین کودکان

مدیر سیستم
دیابت

۱۴۰۱/۰۲/۲۶

دیابت

انواع دیابت و علائم آن

مدیر سیستم

دیدگاه شما

هیچ نظری ثبت نشده است!
اولین نظر را شما ارسال کنید.

ثبت‌نام در خبرنامه